---
otillräcklig och oförberedd, lite av varje
---
CPH_ALT. MR Meese und die liden der Hertzens, Peggy-Sue # 42
---
EXTENDED PROGRESS OF THE AESTHETICS OF FAILURE
¨ Mr MEESE UND DIE LIEDER AUS DEM HERZEN #3
¨ Again...Words will pass through our bodies and above our heads
** Magnus Åklundh gallery, Malmö
EXTENDED PROGRESS OF THE AESTHETICS OF FAILURE
THE BODY AS POLITICS – defining the body within performance art
Seminar at Malmö Konsthall on feminist practice within Body Art curated by Julia Björnberg and Ellen Suneson
1st and 8th of June 2011
Invited participants at the seminar were Sanne Kofod Olsen at MCA, Gunnel Pettersson at K3 Malmö University, Lo Hillarp, Leif Holmstrand and Jenny Grönvall.
Mr MEESE UND DIE LIEDER AUS DEM HERZEN #3
The performance Mr Meese und die Lieder aus dem Herzen is a one way dialogue where I am trying to comprehend and communicate with the german artist Jonathan Meese. As l'enfant terrible on the artscene Jonathan Meese has appropriated classic artistic gestures which also connotate the great artist - whereupon I in the performance Mr Meese und die Lieder aus dem Herzen re-appropriates those gestures, trying them on for size. Materials used for communication are props and visuals borrowed from Jonathan Meeses' artistic idiom.
Performance MR MEESE UND DIE LIEDER AUS DEM HERZEN #3
KROPPEN SOM POLITIK – kroppens begränsningar och möjligheter i performancekonst
Onsdagar 1/6 och 8/6 kl. 18.30-21
Malmö Konsthall
S:t Johannesgatan 7
Föreläsning av Sanne Kofod Olsen, chef för Museet for Samtidskunst i Roskilde
Performance: Jenny Grönvall, Mr. Meese und die Lieder aus dem Herzen #3
Performance: Leif Holmstrand, MAKING UP STORIES
http://byr--n.blogspot.com/2011/05/kroppen-som-politik-kroppens.html
SYDSVENSKAN Carolina Söderholm - 03 Jun 2011
Med kroppen som vapen
Hur långt måste en kvinnlig konstnär gå för att få plats på scen? Under tidigt 1960-tal klädde Carolee Schneeman av sig naken, och målade sin kropp utifrån konsthistoriens mästerverk. Skillnaden var bara att den nakna kvinnan nu inte endast var modell och musa, utan också konstnär själv. I det skiftet ligger revolutionen.
Klyftan kunde inte vara större till Yves Klein som ungefär samtidigt blev berömd för att ha använt kvinnobröst som penslar när han lät nakna damer rulla sig i blå färg.
Schneeman var inte nöjd med konstvärldens ojämlika villkor. År 1975 drog hon inför publik ut en skriftrulle ur sin vagina, från vilken hon läste en text om sina motgångar. Dessförinnan hade Valie Export hotfullt poserat i svart läder med blottat kön och kpist i fotoverket ”Genital Panic”. Och kanske var det verkligen en panik som spred sig, när en stark generation kvinnliga konstnärer för första gången på allvar krävde sin rätt.
Det ångar av kroppsvätskor, nakenhet och smärta när Sanne Kofod Olsen, chef för Museet for Samtidskunst i Roskilde, under onsdagen föreläser på den första av Malmö konsthalls två temakvällar om ”Kroppen som politik”. Genom att arbeta med den egna kroppen, inte sällan i en provocerande maktposition, visade pionjärer som Gina Pane och Marina Abramovic hur modernismens konstsyn var långt ifrån könsneutral.
Fast idag är väl allt annorlunda. Eller? Statistiken visar att det inte förhåller sig så. Och in på scen kommer Malmökonstnären Jenny Grönvall, som med både groteska och dråpliga medel framför en bitande kritisk parodi på den europeiska performancescenens enfant terrible; tyske Jonathan Meese. Brutalt blottlägger hon det reflexmässiga hyllandet av det manliga konstnärsegot: det är vansinnigt, roligt och förkrossande sorgligt på samma gång.
Carolina Söderholm
Publicerad 3 juni 2011: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1485796/Med-kroppen-som-vapen.html
PROGRESS OF THE AESTHETICS OF FAILURE
Extended actions on Failure
In collaboration with others within fields of art, representation and queer theory, settings for discussion such as organizing seminars and shows have been seeked out, staged and tried, closely planned in collaboration with Ellen Suneson (research assistent, Lunds university), Julia Björnberg (assistant curator, Moderna Museet Malmö).
Reaching out and staging platforms for discussion such as seminars and shows both within the art context, but also into contexts were knowledge and practice are in assemblage, as in collaboration with universities, pedagogical framings of art and scenes for art as activism targets the context as part of conveying layers of meaning within practice of failure and reinforcse contexts for comprehending the incomprehensible.
Tillsammans med Julia Björnberg och Ellen Suneson har sedan 2010 ett konstnärligt projekt vuxit fram som undersöker misslyckandet som feministisk strategi inom konst. "Kroppen som politik" är en förlängning av detta konstprojekt där nedslag i den egna konstnärliga praktiken sammanblandas med tankar som utforskats i de utställningar och peformativa föreläsningar som arbetats fram tillsammans med Björnberg och Suneson.